STATUT
Branżowej Szkoły I stopnia nr 3
w Zespole Szkół Nr 3
imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego
w Mławie
Załącznik Nr 1.3
do Uchwały nr 5 2019/2020
Rady Pedagogicznej
z
dnia 28 listopada 2019 r.
§ 1
2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Branżową Szkołę I stopnia nr 3,
wchodzącą w skład Zespołu
Szkół Nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Mławie;
2) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
w Mławie;
3) uczniach - należy przez to rozumieć uczniów, uczęszczających do szkoły;
4) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty)
sprawujące
pieczę zastępczą nad dzieckiem;
5) Dyrektorze- należy przez to rozumieć
dyrektora Zespołu Szkół Nr 3 im. Marszałka Józefa
Piłsudskiego w Mławie;
6) nauczycielach- bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego
pracownika
pedagogicznego szkoły;
7) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej
powierzono jeden z oddziałów w szkole;
8) Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Powiat Mławski;
9) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego
Kuratora Oświaty w Warszawie.
§ 2
1. Nazwa szkoły brzmi: Branżowa Szkoła I stopnia nr 3.
2. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Mławie.
3. Siedzibą szkoły jest budynek Zespołu Szkół Nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy Al. Józefa Piłsudskiego 33 w Mławie.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Mławski,
którego siedziba znajduje się w Mławie
na ul. Reymonta 6.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
6. Nauka w
Branżowej Szkole I stopnia trwa 3 lata zarówno dla absolwentów gimnazjum jak i
szkoły
podstawowej.
Charakterystyka szkoły
§ 3
1. Branżowa Szkoła I stopnia Nr 3 kształci młodocianych pracowników w oddziałach
wielozawodowych w zawodach (fotograf, kucharz, fryzjer, sprzedawca, murarz -tynkarz, piekarz,
monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych, monter zabudowy i robót
wykończeniowych
w budownictwie, lakiernik, blacharz samochodowy, ślusarz, mechanik
pojazdów samochodowych,
elektryk, elektromechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych,
monter- elektronik,
wędliniarz, cukiernik, stolarz, mechanik- operator pojazdów i maszyn rolniczych), określonych
w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
1.
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wskazuje kwalifikacje
wyodrębnione w ramach zawodów.
2.
Branżowa Szkoła I stopnia może wprowadzić nowe kierunki kształcenia,
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.
Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę
powszechnej dostępności.
4. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy I muszą posiadać zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
5. Ukończenie Branżowej Szkoły I stopnia umożliwia:
1) uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie;
2) dalsze kształcenie w Branżowej Szkole II stopnia kształcącej w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną dla zawodu nauczanego w branżowej szkole I i II stopnia;
3) dalsze kształcenie w liceum ogólnokształcącym
dla dorosłych począwszy od klasy II.
7. Egzamin zawodowy, czyli egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest formą oceny poziomu opanowania przez zdającego wiadomości i umiejętności z zakresu jednej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Zakres wiedzy i umiejętności dla każdej kwalifikacji został ustalony w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego określają odrębne przepisy.
8. Zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej
kształcenia ogólnego, ustalonej dla branżowych szkół I stopnia obowiązkowe dla wszystkich
uczniów, są organizowane w oddziałach, w zespołach
międzyoddziałowych: w klasie I przez 3 dni
w tygodniu, a w klasie II i III przez 2 dni w tygodniu.
9. Warunkiem uczęszczania do klasy wielozawodowej jest realizacja praktycznej nauki zawodu
u pracodawcy.
§ 4
1. Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 realizuje cele
i zadania ujęte w Statucie Zespołu Szkół
Nr 3.
2. Statut
Zespołu Szkół Nr 3 określa w szczególności:
1) cele i zadania
szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania;
2) organy szkoły oraz ich szczegółowe
kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania
organów szkoły oraz sposób rozwiązywania
sporów między nimi;
3) zakres zadań nauczycieli i innych
pracowników szkoły;
4) organizację dodatkowych zajęć dla
uczniów;
5) organizację biblioteki szkolnej oraz
warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami,
nauczycielami i rodzicami oraz innymi
bibliotekami;
6)
organizację wolontariatu;
7) organizację wewnątrzszkolnego systemu
doradztwa zawodowego;
8) szczególne warunki organizowania
kształcenia, wychowania i opieki, pomoc psychologiczno-
pedagogicznej;
9) organizację współdziałania z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi
instytucjami, działającymi na rzecz
rodziny, a także ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami
w
zakresie działalności innowacyjnej;
10) organizację i formy współdziałania
szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki
i profilaktyki.
3. Celem kształcenia zawodowego w szkole jest:
1) przygotowanie uczniów do uzyskania
kwalifikacji zawodowych, a także do pracy i życia
w warunkach współczesnego świata;
2)
wyposażenie
uczniów w odpowiedni zasób wiedzy ogólnej, która stanowi fundament
wykształcenia,
umożliwiający zdobycie podczas dalszej nauki zróżnicowanych
kwalifikacji zawodowych
oraz umożliwiający kontynuację kształcenia w Branżowej Szkole II
stopnia, a następnie jej
późniejsze doskonalenie lub modyfikowanie;
3) kształtowanie u uczniów
postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu
i społecznemu, takich jak:
uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie
własnej wartości, szacunek
dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność,
przedsiębiorczość, kultura
osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania
inicjatyw oraz do pracy zespołowej.
§5
im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Mławie.
§6
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
2) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, organizowane na podstawie innych
przepisów niż
rozporządzenie o ramowych planach
nauczania (religia/etyka, wychowanie do życia
w rodzinie);
3) dodatkowe obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
zajęcia, dla których nie
została ustalona podstawa programowa lecz program nauczania tych zajęć został włączony
do szkolnego zestawu programów nauczania;
4) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,:
6) zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;
8) zajęcia pozalekcyjne uwzględniające potrzeby rozwojowe uczniów i ich
zainteresowania;
9) naukę religii oraz
etyki, wychowania do życia w rodzinie zgodnie z odrębnymi przepisami.
w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć
dydaktyczno-wychowawczych
do 6 dni (ze względu na Branżową Szkołę I stopnia funkcjonującą w
Zespole).
§ 7
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy złożony z:
1)
uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się
wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym
z odpowiednim ramowym planem nauczania i wybranym programem,
realizującym podstawę programową;
2) uczniów młodocianych pracowników, dla których Szkoła organizuje wyłącznie kształcenie ogólne.
2. Normatywną liczebność uczniów w oddziale lub grupie określają odrębne przepisy.
3. Odziałem opiekuje się wychowawca.
4. Nauczyciel wychowawca opiekuje się danym odziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego,
w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej.
5. Podział na grupy
na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa
będzie corocznie dokonywany zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§8
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze są realizowane w szkole przez pięć dni w tygodniu
w systemie jednozmianowym.
3. Jednostka lekcyjna zajęć edukacyjnych trwa 45 minut.
4. Przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 15 min., uzgodnione z Samorządem Uczniowskim i Radą Pedagogiczną.
5. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może podjąć decyzję o skróceniu zajęć edukacyjnych.
Organizacja praktycznej nauki zawodu
w Branżowej Szkole I stopnia
§9
1. Do Branżowej Szkoły I stopnia uczęszczają uczniowie, młodociani pracownicy zakładów pracy.
2. Praktyczna nauka zawodu organizowana jest
w formie:
1) zajęć praktycznych u pracodawców na zasadzie dualnego systemu kształcenia, w celu opanowania przez młodocianych pracowników kluczowych umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie oraz w celu zastosowania i pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności w rzeczywistych warunkach;
3. Zakres wiadomości i umiejętności
nabywanych przez uczniów w czasie zajęć praktycznych u pracodawcy
oraz formę i wymiar godzin tych zajęć określa program nauczania danego
zawodu, ramowy plan nauczania oraz kodeks pracy.
4. Zajęcia praktyczne realizowane u pracodawców prowadzą instruktorzy praktycznej nauki zawodu, posiadający co najmniej tytuł mistrza w zawodzie, którego nauczają i kwalifikacje pedagogiczne.
5.
Zajęcia praktyczne u pracodawcy prowadzone są indywidualnie lub
w grupach. Liczba uczniów lub młodocianych w grupach powinna
umożliwiać realizację programu nauczania do danego zawodu i uwzględniać
specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
a także warunki lokalowe, normy ergonomii i dostępności oraz przepisy w sprawie
prac wzbronionych młodocianym, warunki lokalowe i techniczne w miejscu
odbywania praktycznej nauki zawodu, a także szczególne potrzeby uczniów lub
młodocianych, w tym wynikające z ich niepełnosprawności.
6. i techniczne w miejscu odbywania zajęć praktycznych u pracodawcy.
7. Podziału uczniów na grupy dokonuje odpowiednio Dyrektor szkoły lub pracodawca.
8. Umowę
na 36 miesięcy dotyczącą
zajęć praktycznych u pracodawcy organizowanych poza szkołą zawiera uczeń
z pracodawcą w Cechu Rzemiosł Różnych.
9. Praktyczna nauka zawodu może być organizowana w systemie zmianowym, z tym że w przypadku uczniów w wieku poniżej 18 lat nie może wypadać w porze nocnej.
10. Dobowy wymiar godzin zajęć praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku 16 lat nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat- 8 godzin, w szczególnych przypadkach nie dłużej niż 12 godzin, gdzie przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynika z rodzaju pracy lub jej organizacji.
11. Uczniowie odbywają na początku klasy
pierwszej jednorazowe szkolenie w zakresie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy i przeciwpożarowych organizowane w szkole przez Cech Rzemiosł Różnych.
Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania tych przepisów na zajęciach
praktycznych u pracodawcy.
12. Uczniowie prowadzą dzienniczki zajęć praktycznych u pracodawcy, które stanowią potwierdzenie realizacji programu kształcenia zawodowego.
13. Program nauczania zawodowych przedmiotów
teoretycznych realizowany jest w czasie kursów zawodowych I, II, III
stopnia.
14. Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe
organizowane są poza szkołą zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 10
1.
Zakres zadań nauczycieli i innych
pracowników branżowej szkoły zawarty jest w Statucie
Zespołu Szkół Nr 3.
2.
Statut Zespołu Szkół Nr 3 określa w
szczególności:
1) zasady zatrudniania
nauczycieli oraz innych pracowników;
2) obowiązki i prawa nauczyciela;
3) zadania nauczyciela wychowawcy;
4) obowiązki nauczycieli specjalistów;
5) kompetencje i zadania zespołu wychowawczego oraz zespołów
przedmiotowych;
6) zadania pracowników
administracji i obsługi.
.
Prawa ucznia
§ 11
1. Uczeń ma w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej;
2)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno –
wychowawczym;
3) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności
przy wykorzystaniu
wszystkich możliwości szkoły;
4) zrzeszania się, posiadania swoich przedstawicieli w Samorządzie Uczniowskim
i uzyskania od SU
pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów;
5) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły
a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
6) przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień;
7) pomocy psychologiczno- pedagogicznego, specjalnych form pracy dydaktycznej
i doradztwa zawodowego;
8) poszanowania godności własnej w sprawach
osobistych, rodzinnych i koleżeńskich,
ochrony życia prywatnego,
ochrony korespondencji;
9) inicjatywy społecznej i obywatelskiej, może należeć do wybranej przez siebie organizacji ideowo-wychowawczej lub społecznej, działającej na terenie szkoły (aktywność społeczna ucznia poza terenem szkoły jest oceniana na równi z działalnością społeczną w szkole);
10) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach
i innych imprezach,
zgodnie ze swoimi
możliwościami i umiejętnościami;
11) odpoczynku podczas przerw międzylekcyjnych (na okres przerw świątecznych i ferii
nie zadaje się prac domowych);
12) korzystania ze sprzętu szkolnego, pracowni, księgozbioru biblioteki podczas zajęć
lekcyjnych
i pozalekcyjnych, przestrzegając
regulaminów;
13) opieki socjalnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
14) jawnej, sprawiedliwej, obiektywnej, przeprowadzonej na bieżąco i umotywowanej
oceny swego stanu wiedzy i umiejętności zgodnie z WO i PO (oceny z poszczególnych
przedmiotów otrzymuje wyłącznie za wiadomości i umiejętności; zachowanie się w szkole i poza nią ocenia się odrębnie):
a) termin podania do wiadomości ucznia oceny z pracy pisemnej wynosi
nie więcej niż
14 dni od daty napisania pracy,
b) sprawdziany wiadomości (ustno-pisemne), obejmujące materiał powyżej 3
ostatnich
godzin lekcyjnych, muszą być
zapowiadane co najmniej z tygodniowym
wyprzedzeniem: w ciągu
jednego dnia może odbyć się tylko jeden taki sprawdzian,
a w ciągu tygodnia nie
więcej niż trzy:
-
za zgodą samorządu klasowego nauczyciel może przeprowadzić
sprawdzian
z pominięciem tych zasad
i terminów,
-
w razie sporu lub wątpliwości, co do charakteru sprawdzianu
samorząd klasowy
zwraca się z decyzją do Dyrektora;
c)
wszystkie prace pisemne są do wglądu ucznia;
15) negocjacji wymagań
przedmiotowych na poszczególne stopnie;
16) odwołania się od przewidywanych
rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz zachowania
na zasadach określonych w
WO;
17) wnoszenia zastrzeżeń do przyznawanych nagród i odwołania się od
wyznaczonej kary;
18) ochrony
przed wszelkimi formami przemocy ( fizycznej i psychicznej),
przed wyzyskiem i
demoralizacją;
19) zwolnienia z wychowania fizycznego lub ćwiczeń zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
20) korzystania z obniżonych
wymagań edukacyjnych, jeśli posiada odpowiednie
orzeczenie poradni
psychologiczno-pedagogicznej;
21) rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych oraz w formie
indywidualnego
programu lub toku nauki, w
przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; umożliwienie
ukończenia szkoły w skróconym
czasie;
22) ochrony własności intelektualnej;
23) profilaktycznej opieki
zdrowotnej, doraźnej pomocy medycznej.
2. Uczeń z niepełnosprawnością ponadto ma prawo do:
1) wydłużenia każdego etapu edukacyjnego przynajmniej o rok,
2) korzystania z opieki i pomocy
psychologiczno- pedagogicznej
3) specjalnych form pracy
dydaktycznej, w tym indywidualnych zajęć rewalidacyjnych.
Obowiązki ucznia
§ 12
1. Uczeń na zajęciach organizowanych przez szkołę zobowiązany jest do:
1) podporządkowywania się zaleceniom Dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły, ustaleniom rady samorządu klasowego lub Samorządu Uczniowskiego;
2) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu Szkoły:
a)
uczestniczenia
w sprawdzianach wiedzy i umiejętności przewidzianych przez PO,
b) odrabiania prac domowych, jeśli takie zostały zadane,
c) przygotowywania się do zajęć edukacyjnych,
d) punktualnego przychodzenia na zajęcia edukacyjne,
e) nieużywania urządzeń multimedialnych bez wiedzy i zgody nauczyciela,
f) usprawiedliwienia na bieżąco swoich nieobecności na zajęciach edukacyjnych;
3) godnego, kulturalnego zachowania się podczas zajęć edukacyjnych w szkole i poza nią:
a) dbania o piękno mowy ojczystej,
b) przestrzegania zakazu używania słów
obraźliwych, wulgarnych i przekleństw,
c) okazywania szacunku nauczycielom oraz
innym pracownikom szkoły i uczniom;
4) przestrzegania zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
a)
zachowania
higieny osobistej - reagowania i przeciwstawiania się przejawom
brutalności, wulgarności i innym formom agresji w szkole,
b) szanowania poglądów i przekonań
innych ludzi,
c) poszanowania wolności i godności
osobistej drugiego człowieka,
d) zachowania w tajemnicy korespondencji
i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba,
że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego;
e) przyczynienia się do dobra społeczności
szkolnej, dbania o honor i godność szkoły, współtworzenia jej autorytetu;
5)
dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów:
przestrzegania zakazu
palenia, picia alkoholu, posiadania
i używania narkotyków oraz innych środków
odurzających;
6) troski o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd oraz utrzymania czystości i porządku;
7) noszenia obuwia zmiennego w okresie wyznaczonym przez Dyrektora;
8) przestrzegania postanowień w zakresie ubioru:
a) ubiór odświętny obowiązuje uczniów w czasie uroczystości szkolnych,
egzaminów,
grupowych lub indywidualnych wyjść poza szkołę w celu reprezentowania Szkoły;
b) ubiór codzienny jest dowolny i może podkreślać osobowość przy
zachowaniu
następujących ustaleń: powinien być schludny, w stonowanych kolorach,
bez zbędnych ozdób i ekstrawagancji.
2. Nieznajomość niniejszych postanowień nie
zwalnia z obowiązku ich przestrzegania.
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
§ 13
1. Jeśli prawa ucznia zostały złamane, a uczeń nie może znaleźć rozwiązania tej sytuacji, o pomoc zwraca się kolejno do wychowawcy, pedagoga i Dyrektora.
2. Kiedy do złamania prawa doszło pomiędzy uczniami, wychowawca:
1) zapoznaje się z opinią stron;
2) podejmuje mediacje ze stronami sporu przy
współpracy z pedagogiem w celu
wypracowania
wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie
zadowolona;
3) w przypadku niemożności rozwiązania sporu,
wychowawca oraz pedagog
przekazują
sprawę Dyrektorowi;
4) jeśli na wcześniejszych etapach postępowania nie
doszło do ugody pomiędzy uczniami, ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania
sporu podejmuje Dyrektor.
3. W przypadku, gdy do złamania praw ucznia doszło przez nauczyciela lub innego pracownika
szkoły, uczeń zgłasza sprawę kolejno do wychowawcy, pedagoga i Dyrektora, którzy:
1) zapoznają się z opinią stron;
2) podejmują działania mediacyjne ze stronami, w celu
wypracowania wspólnego rozwiązania
polubownego,
z którego każda ze stron będzie zadowolona;
3) jeśli na wcześniejszych etapach postępowania nie
doszło do ugody pomiędzy stronami,
Dyrektor
podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sprawy.
4. Szkoła ma obowiązek chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku łamania
jego praw.
Tożsamość ucznia składającego skargę jest objęta ochroną i nieudostępniana
publicznie, chyba że uczeń składający skargę wyrazi na to zgodę.
5. Wszelkie informacje uzyskane przez wychowawcę, pedagoga i Dyrektora w toku
postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
6. Wychowawca, pedagog i Dyrektor podejmują działania na
wniosek ucznia, jego rodziców,
Samorządu Uczniowskiego.
Rodzaje nagród i kar
§ 14
1. Społeczność szkolna nagradza ucznia za:
1)
rzetelną naukę i pracę;
2)
szczególne osiągnięcia i wysokie
wyniki w nauce i sporcie;
3)
wzorową postawę i zachowanie;
4)
aktywność społeczną;
5)
100 % frekwencję.
2. Rodzaje nagród oraz sposób ich przyznawania:
1)
pochwała wychowawcy lub innego nauczyciela
(ustna lub pisemna);
2)
pochwała Dyrektora na forum szkoły
z powiadomieniem rodziców;
3)
dyplom;
4)
nagrody książkowe, rzeczowe, lub pieniężne
w miarę posiadanych środków;
5)
świadectwo z wyróżnieniem.
3. Pochwały, nagrody, wyróżnienia powinny być dokumentowane przez wychowawcę klasy.
4. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym:
1)
stypendium
za wyniki w nauce, za osiągnięcia sportowe lub artystyczne
(Dyrektora,
Starosty Mławskiego, Burmistrza Miasta Mławy i stowarzyszeń) ;
2)
stypendium
Prezesa Rady Ministrów;
5. Za nieprzestrzeganie regulaminów i Statutu, lekceważenie obowiązków szkolnych, a także
naruszenie porządku szkolnego uczeń może zostać ukarany.
6. Uczniowie i pracownicy Zespołu mają obowiązek poinformować wychowawcę oddziału
lub Dyrektora o popełnieniu wykroczenia
przez ucznia.
7. Rodzaje i formy kar:
1)
upomnienie ustne nauczyciela;
2)
upomnienie wychowawcy (ustne lub z wpisem
do dziennika lekcyjnego);
3)
upomnienie lub nagana Dyrektora ( ustna lub
z wpisem do dziennika lekcyjnego);
4)
wezwanie rodziców i udzielenie
uczniowi nagany pisemnej w ich obecności;
5) zawieszenie w niektórych prawach ucznia (prawie do zajęć pozalekcyjnych, do udziału w dyskotekach i wieczorkach klasowych, do udziału w wycieczkach;
6)
przeniesienie do równoległej klasy;
7)
skreślenie z listy uczniów,
na zasadach określonych w odrębnych procedurach.
8. Dokumentowanie kar wymierzanych uczniowi jest obowiązkiem wychowawcy klasy,
tak jak powiadomienie rodziców
ucznia o zastosowanej karze.
Postanowienia szczegółowe
dotyczące kar
§ 15
1.
Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego wykroczenia.
2.
Kary nie mogą być stosowane w sposób
naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
3.
Uczeń i jego rodzice mają prawo do
wglądu w dokumentację, dotyczącą sprawy łącznie
z protokołem
zebrania Rady Pedagogicznej w części dotyczącej ucznia.
4.
Kary, z wyjątkiem wymienionych w § 14 ust. 7 pkt 1, 2 Statutu nakłada Dyrektor.
Przypadki, w których uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły
§ 16
1. Po wyczerpaniu przez szkołę innych możliwości oddziaływania wychowawczego (w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej) uczeń, którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów, stanowi zagrożenie, może być w drodze decyzji administracyjnej skreślony z listy uczniów przez Dyrektora na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego w przypadku:
1)
otrzymania drugiej nagannej oceny
z zachowania w cyklu szkolnym;
2)
otrzymania drugiej nagany Dyrektora w cyklu
szkolnym;
3)
udowodnienia przez uprawniony organ
popełnienia przestępstwa;
4) nieprzestrzegania statutowych obowiązków ucznia określonych w § 40 Statutu Zespołu Szkół Nr 3;
2. W przypadku ucznia, który ukończył 18 lat i
opuszczał zajęcia bez usprawiedliwienia, bądź
nie rokuje, że ukończy szkołę w danym roku szkolnym, Dyrektor podejmuje decyzję
o skreśleniu go z listy uczniów
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu
Uczniowskiego.
3. Uczeń, który ukończył 18 lat może wnioskować do Dyrektora o skreślenie z listy uczniów.
4. O każdym etapie postępowania ze skreśleniem z listy należy powiadomić zainteresowanego.
5. Tryb postępowania w sprawie skreślenia ucznia pełnoletniego i niepełnoletniego określa odrębna Procedura postępowania..., zamieszczona w Statucie Zespół Szkół Nr 3 w Mławie w Załączniku nr 8.
6. W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo uczęszczać do szkoły
do czasu otrzymania ostatecznej decyzji, chyba, że nadano sprawie rygor natychmiastowej
wykonalności.
Tryb odwołania się od kary
§ 17
1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołania się od kary w ciągu 7 dni od momentu jej
zatwierdzenia oraz we wszystkich kwestiach spornych lub
w przypadkach naruszenia
praw ucznia w następującej kolejności:
1) wychowawca klasy,
2) Dyrektor,
3) Organ nadzoru,
4) Rzecznik Praw Dziecka.
2. Dyrektor zobowiązany jest do powołania zespołu rozstrzygającego spór w składzie:
1)
Dyrektor,
2)
Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
3)
przedstawiciel rodziców, wytypowany przez
Radę Rodziców.
3 . W/w ust. 2 Statutu zespół może:
1)
ustanowioną decyzję podtrzymać,
2)
uchwalić nową decyzję,
3)
karę uchylić.
4. W przypadku rażącego lub uporczywego naruszania praw ucznia albo powstania innego sporu, którego nie rozstrzygnięto w obrębie szkoły uczeń może odwołać się w trybie 14 dni do Dyrektora Wydziału Edukacji i Zdrowia w Starostwie Powiatowym w Mławie lub do Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Ciechanowie lub Rzecznika Praw Uczniowskich.
Współpraca szkoły z rodzicami
§ 18
1. Szkoła współpracuje z rodzicami poprzez:
1) organizację zebrań poszczególnych
oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;
2) prowadzenie konsultacji dla rodziców w trakcie, których rodzice mogą
uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem
(nauczycielami) sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia
pedagogicznego i psychologicznego;
3) organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych;
4) włączanie rodziców w realizację Programu wychowawczo-profilaktycznego Zespołu;
5) włączanie w organizację imprez danego oddziału i szkoły;
6) udzielanie, przez nauczycieli, bieżącej informacji na temat osiągnięć
ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych za pośrednictwem dziennika
elektronicznego;
7) możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
2. Rodzice mają prawo do:
1) wychowania dzieci zgodnie z
własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez
dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci
oraz pozycji ekonomicznej;
2) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
3) pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na
terenie szkoły
z uwzględnieniem potrzeb i
możliwości ich dziecka;
4) wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w
szkole;
5) wpływania na politykę oświatową realizowaną w szkole za pośrednictwem
Rady Rodziców;
6) żądania wysokiej jakości usług edukacyjnych;
7) pomocy materialnej ze strony
władz publicznych, w przypadku trudności finansowych uniemożliwiających
prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w szkole;
8) zapoznania się z obowiązującymi w szkole dokumentami w
szczególności z wymaganiami edukacyjnymi
obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, zasadami wewnątrzszkolnego
oceniania i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w
szkole;
9) pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły;
10) do wyboru dla swojego dziecka zajęć pozalekcyjnych oraz
nadobowiązkowych takich jak: religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie.
3. Rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych
ludzi;
2) wychowywać swoje dzieci w sposób
odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
3) angażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
4) przekazywania wszelkich informacji związanych z możliwością osiągnięcia
wspólnych, (tj. domu i szkoły) celów edukacyjnych;
5) poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom, i ich szkole tak, aby
wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
6) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze;
7) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;
8) rodzice ucznia mają obowiązek usprawiedliwiania na piśmie nieobecności
swojego dziecka na zajęciach edukacyjnych w terminie 7 dni od powrotu dziecka
do szkoły, usprawiedliwienie powinno
zawierać konkretną datę i powód nieobecności ucznia.
4. Rodzic ma prawo zwrócenia się do Dyrektora z wnioskiem o:
1) objęcie dziecka nauką religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie;
2) objęcie dziecka indywidualnym nauczaniem;
3) objęcie dziecka indywidualnym tokiem lub programem nauki.
§ 19
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów
kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania
w
przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1)
poinformować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego
zachowaniu
oraz postępach w tym zakresie;
2) pomóc
uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywować ucznia do dalszych postępów w nauce
i zachowaniu;
4)
dostarczyć rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w uczeniu
się, o
zachowaniu oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwić
nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-
wychowawczej.
6) udzielić
uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co
zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
Zakres oceniania wewnątrzszkolnego
§ 20
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
Warunki, sposoby i kryteria oceniania
zachowania uczniów
§ 21
1. Zespół wychowawców Zespołu przyjął sześciostopniową skalę ocen:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy
po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
3. Ocena z zachowania ma charakter wychowawczy i wyznacza stopień respektowania
przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych, spełnienia obowiązków
ucznia określonych w Statucie Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Mławie.
4. Na początku roku szkolnego wychowawca powinien jasno przedstawić uczniom:
1)
kryteria oceniania;
2)
kto i w jaki sposób ustala ocenę
zachowania;
3)
co wpływa na jej podwyższenie lub
obniżenie;
4)
jaka jest możliwość uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zachowania;
5)
skutki ustalenia uczniowi nagannej rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5. Zasady wystawiania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
a) absencja nieusprawiedliwiona:
Absencja w Branżowej Szkole I
stopnia (ilość godzin) |
Punktacja |
0 1-5 6-15 16-25 26-35 36-45 46-50 Powyżej 50* |
12p. 10p. 7p. 5p. 3p. 2p. 1p. 0p.* |
3 spóźnienia traktuje się jako 1
godzinę nieusprawiedliwioną
*uczniowi, który przekroczył liczbę 50 godzin nieusprawiedliwionych
wychowawca,
w uzasadnionych przypadkach, ma
prawo do wystawienia oceny nagannej z zachowania
*uczeń, który opuścił w semestrze powyżej 30 godzin nieusprawiedliwionych
nie może
uzyskać oceny wyższej niż dobra
b) za otrzymanie świadectwa z wyróżnieniem uczeń uzyskuje 4 p. 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
- uczeń dba o mienie własnej szkoły, reaguje na jego dewastację,
wywiązuje się
z obowiązków dyżurnego klasowego 0- 4 p.
3) dbałość o honor i tradycje szkoły:
-
uczeń szanuje symbole narodowe i symbole szkoły, zna i przestrzega tradycję
szkoły,
uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych 0- 6 p.
4) dbałość o piękno mowy ojczystej:
-uczeń nie używa wulgaryzmów, zwraca uwagę innym odzywającym się wulgarnie 0- 2 p.
5) dbałość o bezpieczeństwo i
zdrowie własne i innych osób:
-uczeń dba o zdrowie i higienę osobistą oraz przestrzega zasad BHP w
pracowniach
przedmiotowych i na terenie szkoły 0- 2 p.
Poza tym w szczególności odejmujemy:
- za palenie papierosów 4 p.
- za spożywanie alkoholu bądź bycie pod jego wpływem 10 p.
- za rozpowszechnianie bądź używanie narkotyków i środków odurzających 10 p.
- za stosowanie przemocy i agresji 5 p.
- za pisemną naganę instytucji pozaszkolnych 5 p.
wobec uczniów, którym odjęto punkty za papierosy, alkohol, narkotyki,
bądź przemoc
stosuje się kary określone w Rozdz. VII § 14, ust. 7 Rodzaje nagród i kar znajdującym się
w Statucie Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Mławie.
W takich przypadkach – wychowawca ma prawo do wystawienia oceny
nagannej.
6) godne i kulturalne zachowanie
się w szkole i poza nią:
-uczeń przestrzega postanowień w zakresie ubioru (codziennego i
odświętnego),
zachowuje się kulturalnie, stosownie do okoliczności, przestrzega normy
i obowiązujące
zwyczaje.
0 – 2 p.
7) okazywanie szacunku innym osobom:
-uczeń stosuje zwroty grzecznościowe , respektuje polecenia nauczycieli
i innych
pracowników szkoły, jest tolerancyjny wobec odmiennych postaw 0 – 2 p.
8)
aktywność szkolna i pozaszkolna:
-uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem na terenie szkoły, wykraczając
poza obowiązki
szkolne, poprzez:
udział w konkursach i olimpiadach na etapie szkolnym 1p.
udział w zawodach sportowych szkolnych i międzyszkolnych 1p.
pracę w samorządzie klasowym 1p.
pracę w Samorządzie Uczniowskim 1p.
współorganizację i aktywny udział w akademiach szkolnych 1p.
pomoc koleżeńską 1p.
udział w zajęciach pozalekcyjnych 1p.
uzyskanie pisemnej pochwały dyrekcji lub nauczycieli 1p.
-uczeń wyróżnia się swoją kreatywną i aktywną postawą poza szkołą,
poprzez:
pracę w Młodzieżowej Radzie Miasta 1p.
udział w akcjach charytatywnych 1p.
udział w konkursach i olimpiadach na szczeblu powiatowym, regionalnym,
wojewódzkim
1p.
reprezentowanie Zespołu w asyście pocztu sztandarowego 1p.
udział w zawodach sportowych powiatowych, rejonowych, wojewódzkich 1p.
aktywny udział w imprezach organizowanych przez instytucje kulturalne
miasta
i powiatu 1p
uzyskanie pisemnej pochwały lub dyplomu od instytucji pozaszkolnych 1p.
za każdy udział dodając
kolejno 1p.
Zasady wystawiania śródrocznej i rocznej oceny zachowania |
Maksymalna punktacja |
1) |
16 pkt |
2) |
4 pkt |
3) |
6 pkt |
4) |
2 pkt |
5) |
2 pkt |
6) |
2 pkt |
7) |
2 pkt |
8) |
15 pkt |
Razem |
49 pkt |
Oceny zachowania |
Przedziały punktowe |
wzorowa |
36 pkt i powyżej |
bardzo dobra |
35-28 pkt |
dobra |
27-21 pkt |
poprawna |
20-14 pkt |
nieodpowiednia |
13-7 pkt |
naganna |
6 pkt i poniżej |
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia lub inne
dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na
jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7. Warunki i tryb odwoływania się od ustalonej rocznej oceny zachowania ucznia:
1) uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
2) zastrzeżenia- na piśmie (włącznie z podaniem
punktów WO (PO), które zostały
naruszone przy ustalaniu
tej oceny) mogą być zgłoszone w terminie
2 dni
po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
3) w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania został ustalona
niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor
w terminie 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń powołuje komisję, która ustala
roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością
głosów (w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji);
a) W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora- jako
przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez Dyrektora
nauczyciel, prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,
- pedagog/ psycholog;
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
- przedstawiciel Rady Rodziców;
b) ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
i nie może być niższa od ustalonej
wcześniej oceny;
c) protokół z prac komisji stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
8. Postanowienia końcowe:
1) ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma
wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych
i
na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły;
2) przy ustaleniu oceny zachowania w klasach
wielozawodowych jako kryterium
dodatkowe należy uwzględnić oceny
zachowania wystawione przez instruktorów
praktycznej nauki zawodu, opiekunów
praktyk zawodowych oraz oceny ustalone
podczas trwania kursów zawodowych I
i II stopnia;
3) negatywna lub pozytywna opinia
zachowania ucznia dokonywana przez Dyrektora,
nauczyciela czy innego ucznia powinna być potwierdzona przez
wychowawcę
i wpisana do dziennika lekcyjnego;
4) ocena naganna ustalona w I semestrze wyklucza ocenę wzorową roczną.
Wymagania edukacyjne
niezbędne do uzyskania poszczególnych
bieżących, klasyfikacyjnych, śródrocznych, rocznych i końcowych ocen
z zajęć edukacyjnych
§ 22
1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)
warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i fakt ten potwierdzają wpisem do
dziennika
lekcyjnego danego oddziału.
2. Do zadań nauczycieli związanych z ocenianiem, należy ponadto:
1) indywidualizowanie pracy z uczniem;
2) dostosowanie metod i form pracy do
możliwości psychofizycznych ucznia;
3) ustalenie ocen bieżących, śródrocznych
i rocznych z prowadzonego przez siebie
przedmiotu;
4) dla uczniów niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym,
ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia
edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu
współorganizowania kształcenia tych uczniów;
5) ustalenie
warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie uczniowi uzupełnienia braków,
jeśli w wyniku klasyfikacji śródrocznej
okaże się, że uczeń może nie otrzymać promocji
do klasy programowo wyższej;
7) na dwa tygodnie przed rocznym zebraniem
rady pedagogicznej poinformowanie ucznia
i
jego rodziców o przewidywanej dla ucznia rocznej ocenie klasyfikacyjnej z
nauczanego
przedmiotu;
8) ustalanie na koniec każdego półrocza
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i
przedstawianie ich na zebraniu klasyfikacyjnym Rady
Pedagogicznej;
9) skonstruowanie własnego przedmiotowego oceniania,
zgodnego z WO szkoły.
3. Do zadań Dyrektora związanych z ocenianiem należy w szczególności:
1) zwolnienie ucznia z
realizowania danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeśli
były
zrealizowane na wcześniejszym etapie edukacyjnym;
2) zwalnianie ucznia z
wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach
wychowania fizycznego, na podstawie opinii o
ograniczonych możliwościach
wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń
wydanej przez lekarza, na czas
określony w tej opinii;
3) zwalnianie ucznia z
realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki,
na podstawie opinii o braku możliwości
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach
wydanej przez lekarza, na czas określony w
tej opinii;
4) zwalnianie z nauki
drugiego języka obcego nowożytnego, do końca danego etapu
edukacyjnego, ucznia z wadą słuchu, z głęboką
dysleksją rozwojową, z afazją,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z
autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
na
wniosek rodziców albo na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej; w
przypadku ucznia posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego lub
orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka
obcego nowożytnego może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia.
4. Roczne, semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się
w następujących stopniach według następującej skali:
Lp. |
Nazwa oceny |
Stopień |
Skrót nazwy |
1. 2. 3. 4. 5. 6. |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
6 5 4 3 2 1 |
cel bdb db dst dop ndst |
Ustala się kryteria ocen
1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) biegle posługuje się wiadomościami i
umiejętnościami z podstawy programowej przedmiotu w danej klasie, samodzielnie
i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi
wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje
rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program danej
klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach
przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na
szczeblu wojewódzkim (regionalnym), krajowym lub posiada inne porównywalne
osiągnięcia;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) opanował zakres wiedzy i umiejętności
określony programem nauczania w danej klasie,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi
wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte
w programie,
c) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do
rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
3) ocenę dobrą otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności w
zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy
z danego przedmiotu nauczania,
b) poprawnie stosuje wiadomości,
rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
4) ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
a) opanował podstawowe treści programowe w
zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,
b) rozwiązuje typowe zadania o średnim
stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela;
5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń,
który:
a) w ograniczonym zakresie opanował
podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości
uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej
nauki,
b) rozwiązuje przy pomocy nauczyciela
zadania typowe o niewielkim stopniu trudności;
6) ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował niezbędnego minimum
podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej
przedmiotu w danej klasie, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z
danego przedmiotu,
b) nie jest w stanie nawet przy pomocy
nauczyciela rozwiązać zadania o elementarnym stopniu trudności.
5. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa
pkt 1-5 tabeli w ust. 4 Statutu.
6. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu o którym
mowa w pkt 6
tabeli w ust.4 Statutu
7. Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie pracy ucznia, przekazywanie uczniowi
informacji o jego osiągnięciach
edukacyjnych pomagających mu w uczeniu się, przez
wskazanie, co wymaga poprawy, jak należy
to poprawić i dalej się uczyć.
8. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawiania zajęć edukacyjnych
w blok przedmiotowy, odrębnie ustala się
oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych,
wchodzących w skład tego bloku.
9. Dopuszcza się przy bieżących ocenach (stopień dopuszczający, dostateczny, dobry
i bardzo dobry) stawianie znaków
plus (+) i minus (-). Stopień ze znakiem plus (+)
uzyskuje uczeń, który w całości spełnił
kryteria na daną ocenę i część wymagań na ocenę
wyższą. Stopień ze znakiem minus (-)
uzyskuje uczeń, który w niewielkim stopniu
nie spełnił wymagań na daną ocenę.
10. Oceny bieżące powinny być ustalane sprawiedliwie, obiektywnie, jawnie, zgodnie
z kryteriami, wykazywać mocne i słabe
strony pracy uczniów oraz rejestrowane na bieżąco
w dzienniku lekcyjnym. Oceny z pisemnych prac klasowych zapisywane kolorem
czerwonym.
11. Oceny bieżące powinny być stawiane systematycznie przynajmniej dwie (przy 1 lub 2
godzinach danego przedmiotu w tygodniu)
lub trzy w jednym semestrze.
12. Oceny śródroczne i roczne wynikają z ocen bieżących jednak nie jako średnia
arytmetyczna tych ocen.
13. Ocena roczna klasyfikacyjna stanowi podsumowanie osiągnięć ucznia w danym roku
szkolnym, jej zapis obowiązuje w dzienniku lekcyjnym i w arkuszu ocen.
14. Należy stosować jednakową politykę oceniania wobec wszystkich uczniów,
z uwzględnieniem wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki zajęć (a z wychowania fizycznego- także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych na rzecz kultury fizycznej) oraz uwzględniać przy pomiarze osiągnięć ucznia jego aktywność ocenioną wg przyjętej skali ocen.
15. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim
oraz finaliści ogólnopolskich olimpiad
przedmiotowych otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną oraz
otrzymują z tych
zajęć najwyższą pozytywną końcową ocenę
klasyfikacyjną.
Sposoby i częstotliwość sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych uczniów
§ 23
1. Oceny są wynikiem stosowania różnych narzędzi pomiaru dydaktycznego takich jak:
1) prace pisemne sprawdzające poziom postępów edukacyjnych (testy, kartkówki, prace klasowe);
2)
pisemne
prace domowe i referaty;
3) wypowiedzi ustne (rozmowy, dyskusje, wspólne rozwiązywania problemów);
4)
wytwory
manualne (wystawki, plansze, plakaty);
5)
ćwiczenia
praktyczne indywidualne i grupowe;
6)
czytanie
tekstu ze zrozumieniem;
7)
własne
projekty uczniów (pomoce dydaktyczne);
8)
eksperymenty,
doświadczenia;
9)
konkursy
(zawody, olimpiady ) szkolne i pozaszkolne;
10)
inne
specyficzne dla danego przedmiotu, określone w PO.
2. Pisemne i ustne sprawdziany osiągnięć uczniów mogą być przeprowadzone w zależności
od specyfiki przedmiotu:
1) na początku etapu kształcenia (testy
diagnostyczne);
2) po każdym temacie;
3) po 3 ostatnich tematach;
4) po zrealizowaniu działu nauczania;
5) raz w miesiącu;
6) raz w semestrze.
3. Praca klasowa (opisowa lub w formie testu) obejmuje zakres nauczania szerszy niż 3
tematy lekcyjne i może trwać 1 lub 2
jednostki lekcyjne.
4. Prace klasowe muszą być zapowiedziane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
zapisane w dzienniku lekcyjnym; nie może
być ich więcej niż trzy w tygodniu
i co najwyżej jedna praca dziennie ( w
wyjątkowych sytuacjach można odstąpić od tej
zasady po uprzednim uzgodnieniu terminu z
samorządem klasowym i dokonaniu wpisu
do dziennika).
5. Każda następna praca klasowa z danego przedmiotu (poza kartkówkami) może być
przeprowadzona po sprawdzeniu, oddaniu,
omówieniu, poprawie i wstawieniu
do dziennika lekcyjnego ocen z poprzedniej
pracy klasowej.
6. Termin sprawdzenia i oddania prac pisemnych ustala się na okres do 14 dni od daty
przeprowadzenia sprawdzianu. W sytuacjach
nadzwyczajnych (choroba, wycieczka
szkolna, wyjazd służbowy nauczyciela, urlop
okolicznościowy) lub po uzgodnieniu z klasą,
termin zwrotu prac klasowych może być
przedłużony.
7. W razie nieobecności nieusprawiedliwionej na pracy klasowej uczeń otrzymuje
ocenę – niedostateczną.
8. Kartkówka to krótka praca pisemna obejmująca swoim zakresem do 3 ostatnich tematów
lekcyjnych z danego przedmiotu i może
trwać najwyżej jedną jednostkę lekcyjną.
Termin kartkówki nie musi być wcześniej
podany, ale nie może drastycznie naruszać
ogólnych zasad częstotliwości i sposobu
kontroli postępów edukacyjnych ucznia.
9. Nie przeprowadza się pisemnych sprawdzianów w ostatnim tygodniu I i II semestru.
10. Do 20 września każdego roku w klasach pierwszych trwa okres adaptacyjny, co oznacza,
że w tym czasie nie przeprowadza się
sprawdzianów (wyjątek: test diagnostyczny)
i nie stawia się ocen
niedostatecznych do dziennika
lekcyjnego.
11. W ramach pracowni elektrycznej i elektronicznej oraz informatycznej sposoby
i częstotliwość kontroli osiągnięć edukacyjnych ucznia określa wewnętrzny regulamin
pracowni zgodny z ogólnym zasadami WO.
12. W klasach, w których prowadzone jest kształcenie zawodowe, w przypadku
organizowania praktycznej nauki zawodu u
pracodawcy i w indywidualnych warsztatach,
ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych
i praktyk zawodowych ustala - nauczyciel
praktycznej nauki zawodu, instruktor
praktycznej nauki zawodu, opiekun praktyk
zawodowych lub kierownik praktycznej
nauki zawodu. Ocena ta jest oceną ostateczną.
Warunki śródrocznego i rocznego oraz końcowego klasyfikowania uczniów
na różnych poziomach edukacyjnych
§ 24
1. Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej,
- końcowej.
2. Najpóźniej na dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej nauczyciele
powinni wystawić oceny śródroczne i roczne, końcowe klasyfikacyjne w
dzienniku
lekcyjnym.
3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania
fizycznego, informatyki oraz z nauki
drugiego języka obcego uniemożliwia ustalenie
śródroczne lub rocznej oceny
klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się :
-
„zwolniony,”
-
„zwolniona.”
4. Uczeń jest nieklasyfikowany z danego przedmiotu, jeśli jego absencja na zajęciach
edukacyjnych przekroczyła połowę czasu
przeznaczonego w semestrze na te zajęcia
według szkolnego planu nauczania i brak
jest podstaw do ustalenia jednoznacznej oceny.
5. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się:
- „
nieklasyfikowany”,
-
„nieklasyfikowana”.
6 . Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
7. Uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej
Rada Pedagogiczna po rozpatrzeniu jego wniosku ( lub jego rodziców)
może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny.
8. Egzaminy klasyfikacyjne
1)
przeprowadzane są :
- w formie pisemnej i ustnej (
lub w formie zadań praktycznych z wychowania
fizycznego);
- przez nauczyciela danych zajęć
edukacyjnych w obecności, wskazanego
przez Dyrektora, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć;
- z dopuszczalną obecnością – w charakterze
obserwatorów- rodziców ucznia;
-
po uzgodnieniu terminu z uczniem i jego rodzicami, ale nie później niż w
dniu
poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych;
2)
uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena jest
ostateczna;
3)
ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena niedostateczna,
może być
zmieniona jeszcze w wyniku egzaminu
poprawkowego;
4)
protokół z prac komisji (wraz z pisemnymi pracami ucznia, zwięzłą
informacją
o odpowiedziach ustnych i zwięzłą
informacją o wykonaniu zadania praktycznego)
stanowi załącznik do arkusza ocen
ucznia.
5)
uczeń , który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie wyznaczonym
przez Dyrektora.
9. Uczeń niesklasyfikowany do 31 sierpnia nie jest promowany i jeśli nie ukończył 18 lat
może powtarzać ostatnią
programowo klasę.
10. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
określonych w szkolnym planie nauczania
oraz zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen
według skali określonej w § 22 Statutu:
1) uczeń, który nie został sklasyfikowany po I semestrze, albo otrzymał ocenę
niedostateczną z zajęć edukacyjnych
może kontynuować naukę w II semestrze.
11. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania
ucznia w danym roku szkolnym.
12. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli otrzymał oceny
pozytywne ze wszystkich przedmiotów nauczania.
13. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
1)
uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeśli
uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna z
zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
2) zastrzeżenia mogą być zgłoszone (pisemnie, wraz z uzasadnieniem niezgodności)
terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-
wychowawczych;
3) w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny
Dyrektor powołuje komisję, która
przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych;
4)
termin sprawdzianu ustala Dyrektor po uzgodnieniu z uczniem i jego
rodzicami, nie później niż w czasie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń;
5) w skład komisji wchodzą:
- Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora-jako przewodniczący
komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
(nauczyciel, może być zwolniony z
udziału w pracy komisji na własną prośbę
lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach, wtedy Dyrektor
powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne),
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne;
6) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym
mowa w ust. 13 pkt 3, w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym
przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem
i jego rodzicami.
7) sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia, o którym mowa w ust. 13 pkt. 3,
przeprowadza się w formie pisemnej
i ustnej, a sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia z informatyki
i wychowania fizycznego ma przede wszystkim
formę zadań praktycznych;
8) ocena roczna ustalona przez komisję jest ostateczna i nie może być niższa od ustalonej
wcześniej oceny, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może
być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 24 ust. 15
Statutu;
9) protokół z prac komisji z dołączonymi pracami
pisemnymi, zwięzłą informacją
o ustnych odpowiedziach
ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia
zadania, stanowi
załącznik do arkusza ocen ucznia.
14. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych
albo dwóch obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy
z tych zajęć.
15. Egzamin poprawkowy:
1) Dyrektor wyznacza termin - do dnia zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno- wychowawczych, przeprowadza się go w ostatnim tygodniu ferii letnich;
2)
przeprowadzany w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z
wychowania
fizycznego, informatyki;
3) Dyrektor powołuje komisję w składzie:
- Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora-jako przewodniczący
komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne;
4)
protokół z prac komisji z dołączonymi pracami pisemnymi i zwięzłą
informacją
o ustnych odpowiedziach ucznia i
zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia
zadania praktycznego, stanowi
załącznik do arkusza ocen ucznia;
5) uczeń, który w wyznaczonym terminie, z
przyczyn usprawiedliwionych, nie przystąpił
do egzaminu poprawkowego, może
przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
wyznaczonym przez Dyrektora, nie
później niż do końca września.
16. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy
programowo wyższej i może powtarzać klasę.
17. W szczególnie uzasadnionych, indywidualnych przypadkach Rada Pedagogiczna
może promować jeden raz w ciągu danego
etapu edukacyjnego do klasy programowo
wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że
te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne
ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
18. Uczeń kończy szkołę ponadpodstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, otrzymał
ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych pozytywne końcowe oceny
klasyfikacyjne oraz roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania
ustaloną w oddziale
programowo najwyższym.
19. Uczeń klasy programowo najwyższej, który na koniec roku uzyskał oceny niedostateczne
może powtórzyć klasę.
20. W wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej uczeń otrzymuje świadectwo promocyjne
lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem,
jeśli uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75
i co najmniej bardzo dobrą ocenę klasyfikacyjną zachowania.
21. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę,
do średniej ocen wlicza się także roczne lub końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane
z tych zajęć.
22. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wydane ze względu na niepełnosprawność
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, klasyfikacji śródrocznej i
rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń
zawartych w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym.
Warunki i sposoby przekazywania uczniom i rodzicom
informacji o postępach i trudnościach
ucznia w nauce
oraz udostępniania dokumentacji
§ 25
1. Nauczyciel powinien poinformować uczniów i ich rodziców o przewidywanych ocenach
śródrocznych i rocznych najpóźniej na
tydzień przed terminem klasyfikacji. Informacja
o ocenach niedostatecznych powinna być
udokumentowana wpisem do dziennika
lekcyjnego.
2. W szkole obowiązują następujące formy kontaktów z rodzicami:
1) zebrania z rodzicami:
- trzy razy w ciągu roku szkolnego
(w miesiącach: listopad, styczeń, kwiecień);
- dodatkowo: w klasach pierwszych w miesiącu wrześniu albo w zależności od potrzeb;
2) kontakt telefoniczny z rodzicami lub
prawnymi opiekunami;
3) zapis kontaktu w dokumentacji wychowawcy;
4) pisemne wezwania rodziców lub prawnych
opiekunów do szkoły w sytuacjach
wyjątkowych;
5) korespondencja z rodzicami, za pomocą dziennika elektronicznego.
3. Nauczyciel, nie będący wychowawcą klasy, ale w porozumieniu z nim, może wezwać
rodziców ucznia, który nie wykazuje
postępów w nauce z danego przedmiotu, w terminach
innych niż zebrania wychowawcy. Spotkanie
powinno być wpisane do dokumentacji
wychowawcy.
4. Informacje o osiągnięciach uczniów w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
powinny być odnotowane w dzienniku lekcyjnym, dokumentacji wychowawcy i podane
do
wiadomości na forum szkoły.
5. Nauczyciel ma prawo do indywidualnej pracy z uczniem w celu poprawy wyników
nauczania lub rozwoju jego zainteresowań.
6. Nauczyciel ma prawo do pedagogizacji rodziców (określanie metod i form pracy
z dzieckiem).
7. Nauczyciel powinien podać zakres tematyczny prac klasowych i kryteria oceny na tydzień
przed terminem.
8. Nauczyciel na życzenie ucznia lub rodziców powinien ustnie uzasadnić ustaloną przez
siebie ocenę, wskazać pozytywne lub negatywne aspekty pisemnej lub ustnej wypowiedzi
ucznia oraz udostępnić podczas konsultacji w siedzibie szkoły do wglądu sprawdzone
i ocenione oryginały prac pisemnych ucznia, z zastrzeżeniem braku możliwości
kopiowania, fotografowania i wydawania do domu tych prac.
9. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w oddziale jest zobowiązany
do przechowywania wszystkich prac pisemnych
uczniów do końca danego roku szkolnego,
tj. do 31 sierpnia.
10. Rodzice mają obowiązek uczestnictwa w spotkaniach zorganizowanych
przez wychowawcę klasy oraz stawiania się
na pisemne lub ustne wezwania wychowawcy
lub innego nauczyciela.
Formy usprawiedliwienia nieobecności uczniów
§ 26
1. W
szkole obowiązują następujące formy usprawiedliwienia nieobecności:
1)
pisemne lub osobiste usprawiedliwienie przez
rodziców lub prawnych opiekunów;
2)
zwolnienie lekarskie;
3)
pisemne usprawiedliwienie instytucji
pozaszkolnych dostarczone przed przewidywanym terminem nieobecności;
4)
ustne usprawiedliwienie opiekuna Samorządu
Uczniowskiego lub wychowawcy klasy;
5)
uczeń pełnoletni informuje o swojej
nieobecności w formie pisemnej z uzasadnieniem wychowawcę klasy, który zgodnie
z wewnętrznym regulaminem klasowym decyduje o formie usprawiedliwienia;
6)
wychowawca może zwolnić ucznia z więcej niż jednej
godziny, natomiast
z pojedynczych godzin zwalnia nauczyciel danego przedmiotu;
7)
uczniowi reprezentującemu szkołę w
zawodach sportowych, konkursach, olimpiadach, uroczystościach miejskich i
powiatowych oraz innych nie zaznacza się nieobecności w dzienniku
lekcyjnym;
8)
pisemne potwierdzenia nieobecności
(zwolnienia lekarskie lub zwolnienia od rodziców) należy dostarczyć w ciągu 7
dni od ostatniego dnia nieobecności.
2. Ostateczna
decyzja o usprawiedliwieniu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
należy do wychowawcy, w przypadkach
spornych decyzję podejmuje Dyrektor.
§ 27
1. Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Mławie, wchodząca w skład
Zespołu Szkół Nr 3
im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Mławie, przyjmuje jego:
1. Sztandar,
2. Hymn,
3. Logo,
4. Barwy.
2. Sztandar używany jest przy ważnych ceremoniach szkolnych i państwowych oraz w innych sytuacjach, wskazanych przez Organ prowadzący.
3. Tekst hymnu:
1. Walczył o wolność
Polski,
Wyciągnął z porażek
wnioski,
Był to Wódz doskonały,
Walczył dal naszej
chwały.
ref. Nie powstrzyma trud nas żaden,
Piłsudskiego pójdziem śladem,
Dziś pragniemy śpiewać Ci,
My młodzieży ZS 3. x2
2. Naciera Armia
Czerwona,
Polska niezwyciężona,
Czyny Jego wszyscy
znają,
Dzięki niemu wolność
mają.
ref. Nie powstrzyma trud nas żaden,…
3. Zapłakany naród
cały,
Gdy umarł Józef
Wspaniały,
Zaciekły wróg
komunizmu,
Żywy wzór patriotyzmu.
ref. Nie powstrzyma trud nas żaden,…
4. Logo Zespołu, stanowi koło, na szarym tle znajdują się litery ZS w kolorach czerwonym
i czarnym oraz nazwa Zespół Szkół Nr 3; logo wstawiane jest na stronach tytułowych
dokumentów szkolnych, na
stronie internetowej szkoły, na zaproszeniach i dyplomach
wydawanych przez szkołę.
5. Barwy szkoły, umieszczone zostały na prostokątnym płacie tkaniny jako dwa poziome równoległe pasy. Górny w kolorze niebieskim symbolizuje uczniów ZS 3, kojarzy się z pokojem, reprezentuje spokój, podnosi wydajność pracy. Jest to kolor osób inteligentnych i twórczych. Dolny pas – zielony – symbolizuje nauczycieli ZS 3, kojarzy się ze zdrowiem, spokojem, cierpliwością. Na górnym pasie w prawym rogu umieszczone jest logo szkoły;
6. Szczegółowe zasady ceremoniału określone są w Załączniku Nr 9, Statutu Zespołu Szkół Nr 3.
§ 28
1. Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Mławie używa
pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Tablica i stempel szkoły zawiera jej pełną nazwę.
3. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę, podaje się jej pełną nazwę; nazwa Zespołu Szkół Nr 3 umieszczona jest na pieczęci szkoły.
§ 29
1. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej poprzez umieszczenie Statutu w bibliotece szkolnej, na stronie internetowej szkoły oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
2. Szkoła chroni dane osobowe nauczycieli i innych pracowników oraz uczniów szkoły.
3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
4. W sprawach nieunormowanych Statutem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz Statut Zespołu Szkół Nr 3 w Mławie wraz z Załącznikami.
5. Wszystkie inne zasady funkcjonowania szkoły, które nie zostały ujęte w Statucie są uregulowane odrębnymi przepisami.
§ 30
1. Organem kompetencyjnym do uchwalenia zmian w Statucie Branżowej Szkoły I
stopnia nr 3
w Mławie jest Rada Pedagogiczna.
2. Po każdej nowelizacji ogłasza się tekst jednolity.
3. Nowelizacja następuje w formie uchwały.
4. Jeśli postanowienia statutu są niezgodne ze zmienianym prawem oświatowym,
automatycznie tracą ważność.
§ 31
1. Niniejszy Statut wchodzi w życie od 28 listopada 2019 r.