^Powrót na górę
  • 1 Zespół Szkół nr 3 w Mławie
    Zespół Szkół nr 3 w Mławie to szkoła z długoletnią tradycją. Na zdjęciu obecny budynek szkoły.
  • 2 Liczba uczniów
    Obecnie w szkole kształci się 465 uczniów.
  • 3 Kształcimy w kilku typach szkół
    Szkoła kształci w następujących typach szkół Technikum nr 3 (Technik elektronik) III Liceum ogólnokształcące Zasadnicza szkoła zawodowa
  • 4 Srebrna Tarcza kształcenia dla Technikum Elektronicznego
    W tegorocznym rankingu miesięcznika "Perspektywy" Technikum elektroniczne zajęło 105 miejsce w Polsce i 8 miejsce w województwie mazowieckim, za co otrzymało srebrną tarczę kształcenia.
  • 5 Technikum Elektroniczne
    Technikum Elektroniczne
  • 6 III Liceum Ogólnokształcące
    III Liceum Ogólnokształcące
  • 7 Zasadnicza Szkoła Zawodowa
    Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Wycieczka do Warszawy

5 kwietnia 2018roku w wiosenny wczesny poranek 35 uczniów z klas I LOA, III LOA, III TE, I LOB, II LOB i IV TE wraz z nauczycielami:Ewą Dębską,Wioletą Zmysłowską,Izabelą v.d.Akker-Urbańską udało się na jednodniową wycieczkę do Warszawy.Wyjechaliśmy po godzinie 7.00.Do Warszawy dotarliśmy około godziny 10.00.Stolica powitała nas ładną, słoneczną pogodą.Pierwszym celem naszej wycieczki było Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na ul. M.Anielewicza, gdzie po dokładnej kontroli i zakupie audio- przewodników udaliśmy się do zwiedzania wystawy stałej.

Wystawa stała to podróż przez 1000 lat historii Żydów polskich-od średniowiecza do współczesności. Wystawa ta składa się z ośmiu galerii, które opowiadają o kulturze i dziedzictwie polskich Żydów.Początek wystawy wyznacza galeria Las. Galeria ta w metaforyczny sposób przygotowuje zwiedzających do zetknięcia się z opowieścią o wydarzeniach sprzed wieków.Lasukazuje się jako tymczasowe schronienie.W Lesieopowiedziana jest legenda o przybyciu i osiedleniu się Żydów w „kraju Mieszka”, w tym legendę Polin, której zawdzięczamy nazwę Polski w języku hebrajskim.

Wycieczka do Wa...
Wycieczka do Warszawy Wycieczka do Warszawy

Po wyjściu z galerii Las mogliśmy poznać dalszą historię Żydów na terenach polskich, jak np.lata(1569-1648), które nazywane są złotym wiekiem w historii Żydów polskich.Chyba największe wrażenie zrobiła na większości rekonstrukcja unikatowej żydowskiej architektury sakralnej, jaką była Synagoga w Gwoźdźcu.Synagoga słynęła z wielobarwnych malowideł (polichromii) pokrywających sufity i ściany, przeplatanych wersami biblijnymi. W galerii Wyzwania nowoczesności (1772-1914) można było usiąść wokół interaktywnego stołu na tronach trzech imperiów i zabawić się–np. pod jakim zaborem mógłbym/mogłabym się osiedlić? Następnie udaliśmy się Na żydowską ulicę (1918-1939).Okres dwudziestolecia międzywojennego postrzegany jest jako drugi „złoty wiek” w historii Żydów polskich. Główną osią tutaj jest ulica, której pierzeje tworzą multimedialne fasady kamienic. Z ulicy wchodziliśmy do następnej, najbardziej tragicznej części w historii Żydów europejskich dotyczącej Zagłady(1939-1945).Okupowana Polska stała się epicentrum Zagłady. Niemcy zbudowali tu obozy śmierci: Chełmno, Bełżec, Majdanek, Sobibór, Treblinka, Ausschwitz-Birkenau. Mordowali w nich Żydów z całej Europy.

Ludzie stłoczeni w gettach umierali tam z głodu, na tyfus lub byli rozstrzeliwani. Pozostałych czekał tragiczny koniec w komorze gazowej.

W tej części nasze zwiedzanie wzbogaciło opowiadanie Pani Heleny, która należy do warszawskiej gminy żydowskiej. Pani Helena wspominała dramatyczne losy swojej rodziny podczas wojny. Z relacji dowiedzieliśmy się, że Jej rodzice czas okupacji przeżyli na terenach dawnego Związku Radzieckiego(Białoruś), niestety starszy brat –wówczas 1,5 roczne dziecko zaginęło. Tragiczny los spotkał siostrę Jej mamy, która razem z trójką dzieci–od roku do siedmiu lat została zagazowana w obozie zagłady. Natomiast brat taty został rozstrzelany na Majdanku. Pani Helena swoje opowiadania wzbogaciła również ciekawostkami z życia rodziny np. o przechowywanej sukience, w której Jej mama się ukrywała. Jak i o teściach, którzy uczęszczali w Drohobyczu do gimnazjum, w którym wykładał sam Bruno Schulz.

Świadek Zagłady, emisariusz Jan Karski, usiłował poinformować świat o losie Żydów. Świat pozostał głuchy. Przy Muzeum znajduje się ławeczka, która upamiętnia tego Bohatera walczącego o ratunek dla mordowanego narodu żydowskiego.

Ostatnia część to Powojnie (1944 do dziś), w której dowiedzieliśmy się, że wojnę przeżyło niespełna 300 000 polskich Żydów, z 3 milionów, którzy żyli przed wojną.

Po zwiedzeniu wystawy stałej udaliśmy się na wystawę czasową Obcy w domu. Wokół Marca ’68. Centralnym punktem tej ekspozycji jest instalacja inspirowana halą warszawskiego Dworca Gdańskiego, z którego pięćdziesiąt lat temu Żydzi wyjeżdżali z Polski. Na tej wystawie zakończyła się nasza wizyta w Muzeum Polin.

Trochę już zmęczeniu udaliśmy się następnie do Centrum Handlowego-Arkadia, gdzie mogliśmy się posilić i mieć trochę czasu wolnego. Kolejnym i ostatnim punktem naszej wycieczki był spacer Śladami Polaków ratujących Żydów. Spacer rozpoczął się na Placu Grzybowskim. Naszym przewodnikiem był pan Jacek Radzymiński z IPN, który opowiadał o poświęceniu Polaków jak i o lęku, jaki im towarzyszył, kiedy zdecydowali się ratować życie żydowskich współbraci. Podczas spaceru stanęliśmy m.in. przed tablicą „Żegoty”-Rady Pomocy Żydom. Na tym zakończyliśmy naszą wycieczkę.

Z Warszawy wyjechaliśmy bardzo zmęczeni, ale z własnymi wrażeniami i przemyśleniami. W Mławie byliśmy około godziny 20.00.